Cronica: diacritice şi accente


Lipsa de interes pentru scrierea cu diacritice merge mână în mână cu incapacitatea de a exploata eficient o zestre. Stau în restaurantul Coroana de aur din Bistriţa, salonul Jonathan Harker. Pereţii sunt decoraţi cu ilustraţii din Dracula. De ani de zile s-a întâmplat nimic cu trimitere la romanul lui Stoker cu toate că oricine poate confirma că aici e o mină de aur. Nu ştiu ce explicaţie să dau. Întrebat, probabil aş răspunde: I don’t know. Şi aş ridica din umeri.

16 gânduri despre „Cronica: diacritice şi accente

  1. Nu văd de ce ne-ar reprezenta pe noi, ca ţară, o carte de ficţiune scrisă de un străin. De ce n-ar face-o cărţile noastre, scrise de autohtoni? De ce n-ar face-o realitatea, mia degrabă decît o imaginaţie bogată în negativ? Pe plaja de la Ibiza nu sînt vampiri ori vîrcolaci, dar sînt cu siguranţă mult mai mulţi turişti decît în România luată per ansamblu, cred.

    Subiectul e complex şi simt că acum nu-i pot dezvălui adevărata valoare. Dar prefer ‘România lui Nadia’ unei Românii a vampirilor (şi ţiganilor şi hoţilor şi…)

    Apreciază

      1. Zău?! Dacă tu ai fi pictoriţă, ai deschide un salon şi pe afişele de prezentare ar scrie „bordel”, ai fi bucuroasă că – indiferent în ce mod – ai fi promovată şi ai avea „vizitatori”? Nu cred. Aşa nu-mi convine nici mie ca ţara mea să fie promovată pe criterii false şi negative, atîta vreme cît are oportunităţi reale dar sînt fie ascunse, fie exploatate în privat de către mafia care-o conduce (de la distanţă).

        Apreciază

      2. Nu, comparaţia nu-i forţată deloc. România se lasă terfelită pentru bani (puţini). Asta nu are decît o denumire: curvă. Iar „peştii” cei mari sînt în guvern, care au şi ei „peştii” lor mai sus.

        Apreciază

  2. Chestiunea este complexă. Eu văd un Bram Stoker care a găsit de cuviință să plaseze acțiunea unui roman gotic (până la el majoritatea se desfășurau în castelele din Scoția) – într-un ținut exotic, for the British, Transilvania. E unul din motivele succesului său. De ce să nu presupunem că imperialilor britanici le plăcea ideea că răul e undeva, departe, pe un tărâm aproape necunoscut, spre deosebire de civilizația pe care o reprezentau ei. Pe de altă parte nu cred că avem vreo șansă să inventăm povești cu strigoi (vampirii autohtoni) pe care să-i plimbăm prin Oxford și Cambridge, cu toate că, mai știi? Iar șansa unui autor român este să fie tradus și acceptat, altfel se limitează la un public potențial de 20 de milioane supraofertat cu cărți – adică va rămâne forever la perfiferie. M-am întrebat adesea ce s-ar fi întâmplat cu Herta Müller dacă ar fi scris românește? Recunosc că am fost ispitit să încep să scriu nemțește și nu știu până în momentul de față de ce n-am făcut-o (încă)?

    Apreciază

    1. Nici nu cred că trebuie să presupunem prea mult, de fapt. Toate naţiunile „măreţe” vor vedea paiul din ochiul altuia, iară nu bîrna din propriii ochi. Ca atare, „răul” – pentru ei – se desfăşoară (aproape) exclusiv pe tărîmuri „exotice”, departe de cuibuşorul lor drag. Tot ei au inventat un termen care defineşte boala asta: „delusions of grandor”.

      Problema mea şi a ţării mele – a mea fiindcă m-am născut, am crescut aici şi în actul de identitate scrie român punct, nu fiindcă aş fi cîştigat-o la babaroase – este că popoarele astea măreţe iau de bună scriitura unei cărţi SF, aşa cum au crezut şi transmisia radio a lui Orson Welles. Şi din cauza unei cărţi, ţara românească şi poporul român sînt văzute drept „creepy”, în cel mai bun caz. Însă mai mult decît atît, mă enervează la culme că toţi factorii responsabili îşi freacă mîinile de bucurie cînd mai vine cîte-un gibon de-ăsta cu aparatul foto de gît, aşteptînd ca de după fiecare colţ al vreunui castel să apară vreun vampir, strigoi, dragon sau mai-ştiu-eu-ce drăcovenie.

      Dacă am căzut înapoi în evul mediu, e vina autorităţilor române lipsite de coloană vertebrală, în primul rînd. Şi atîta vreme cît şi noi ne complacem în situaţia asta fiindcă „turiştii aduc bani la buget” (al cui, oare???), atunci nici că mai avem dreptul de a scoate un cuvînt în faţa nimănui de pe planeta asta. Ne merităm soarta!

      Să ştii că mai demult, înainte de WP, am avut un blog exclusiv în engleză. Dar la un moment dat mi-am dat seama că eu sînt mai bun decît ei. De ce? Fiindcă eu ştiu cîteva limbi străine în afară de cea maternă, pe cînd ei nici măcar pe-aia maternă nu şi-o cunosc bine. Şi dacă vor să mă citească, dacă vor să mă cunoască, să facă bine să-mi înveţe limba. Că eu de-a lor m-am săturat.

      Apreciază

    1. Ţii minte din desene animate, cînd un personaj oarecare fugea şi la un moment dat avea o senzaţie ciudată, se uita în jos şi vedea că a trecut de mult de marginea prăpastiei şi dedesubt e un ditamai hăul, iar în secunda următoare se prăbuşea inevitabil? Aş vrea din tot sufletul să greşesc, însă am puternica impresie că România e undeva într-o poziţie asemănătoare şi încă nu s-a uitat în jos să vadă care-i e destinaţia. Mi-e groază de ce se va întîmpla cînd îşi va realiza soarta. De acea secundă a adevărului şi de urletul căderii.
      Aş vrea ca toate astea să fie doar un prost scenariu SF…

      Apreciază

      1. Am pierdut trenu’ ăla. Dacă citeai din urmă, cu atenţie, începînd din 2007, aflai tot ce e de aflat. Sau aproape tot, mă rog. Iar dacă vrei un rezumat, citeşte „Soarele rece”, deşi a rămas neterminată (faţă de intenţiile iniţiale).

        Apreciază

      2. Dacă îl gîndim, poate că deja am devenit acel ceva anume…? Poate gîndul e exprimarea devenirii deja întîmplate…
        Să mă scuze Buddha că-i pun spusele la îndoială, dar ăsta-s eu. 🙂

        Apreciază

Lasă un răspuns

