Cronica: Conspirația șliboviței


Știu. Generația mea a ratat. Am ratat șansa de a ne opune unei dictaturi, atunci când această opoziție ar fi însemnat ceva. Am ratat ocazia de a spune nu. Am dat din cap ca niște gâște și am început să mimăm opoziția, când gestul nu mai semnifica altceva decât conformism. Am vrea să spunem că ni s-a fracturat coloana vertebrală înainte ca aceasta să fi apucat maturizarea. Cine să ne asculte? Pe cine mai interesează astfel de detalii? Suntem nemulțumiți de tinerii noștri și uităm că le-am dat un exemplu prost. Foarte prost. Am luat cuvântul la ședințe, am scris telegrame (sau am acceptat să le scrie alții în numele nostru – și mai trist), am mărșăluit cu portrete și pancarte, am scandat până ni s-au înroșit fețele și pe urmă am tăcut. Ne-am prefăcut că nu am fost noi aceia. Am așteptat să treacă timpul și am scos alte povești la lumină. Basme. Am furat ce am apucat: curent de la contor, mere de la muncă patriotică, am copiat la examene, cei mai fericiți apucau să fure benzină. Găinării. Nu am fost în stare de o Cartă 77, de o Solidaritate, nici de un 56 ca în Ungaria sau un 68 ca în Cehoslovacia. Ne lăudam că l-am îmbătat pe Hrușciov, să-și ia trupele acasă. Bănuiesc că i-am fi adus și niște curve, dacă era cazul. Ne-am turnat, reclamat, bârfit, dar n-am ridicat mâna, am așteptat mereu s-o facă alții. Cel mai trist e că am lăsat lumea praf, după noi nu mai crește iarba iar noi nu ne simțim vinovați. Pozăm în continuare în victime.

Bănuiesc adevăratul motiv: generația mea nu a prins nici un război. Poate ne-am fi comportat altfel dacă miza era pe viață și pe moarte. Noi nu am mai prins nici lagărele, desființate în 1964, când eu aveam doar 16 ani. Celebra poliție politică a fost un fâs. O modalitate de a-i face pe oameni să se simtă mizerabili, de a le aduce aminte că au renunțat la demnitate. Cultul personalității – la fel. Conștientizai că erai o marionetă, că nu aveai coloană vertebrală și nu mai aveai niciodată înceredere în tine. Penuriile contribuiau la întregirea tabloului general, prin reflexe pavloviene. Eram o populație care saliva la auzul unor cuvinte. Dresură perfectă.

De ce nu ne-am trezit în 89? Fiindcă am sperat că am mai găsit un contor defect, de la care se fura ceva curent, un butoi de benzină uitat într-un depozit cu care să ne facem vacanța, o pungă de cafea uitată în trenul de navetiști. Pe scurt: am mizat pe cartea greșită. Am plusat ca fraierii la prima tresărire a adversarului, care ne-a luat de fiecare dată potul de sub nas. Ne-am mulțumit să stăm câteva ore la masa de joc, să bem o bere și să ne prefacem. Cred că unul singur poate scăpa generația noastră. Emir Kusturica. Înlocuiți muzica militară cu lăutarii, momentele solemne cu parodia și nu uitați că important e doar ca psisica să prindă șoareci, indiferent dacă e albă sau neagră. Mai avem un sprijin și în Goran Bregovic. Poate învățăm ceva de la ei. Iugoslavia nu mai există, dar sârbii o duc mai bine. Cred că ar trebui să trecem și noi pe șliboviță. Zdravo!

Un gând despre „Cronica: Conspirația șliboviței

  1. Mai bine, poate. Nu bine. Ce li s-o întîmplat, o lãsat în urmã sechele, pentru multã vreme. La vremea cînd, de Pashti Belgrad-ul era bombardat de NATO cu bombe de o tonã, cu grafitti-uri Harlem style „Happy Easter, suckers”, românii luau mãrci bune, pe litru’ de benzina vîndut la amãrîtzii cãrora „Lumea civilivatã” s-o hotãrît sã declare rãzboi.. fiindcã au refuzat sã se lase shantajatzi de terorismul musulman integrist, aciuat le ei în curte în urma greshelii de judecatã a lui Tito. „Samo slago serbina spersava..” zicea o zicalã de partizani. Adeca: „Numa’ credintza îi mai scapã pe sîrbi” . Not anymore. Fiindcã n-au tocmai scãpat. Ashé c-oi rãmîne pe tzuicã – cînd oi avé, cã-s cam depãrtishor shi madelena transpat-ului romãn ajunje destul de greu aici – beie-sh shlivovitza ãi’ ce-or inventat-o. Pe riscu’ ori cîshtigu’ lor.
    Tunie dracu-n ie, lume!…

    Apreciază

Lasă un răspuns

