Idiotul. Cine se ascunde în spatele lui?


Idiot as a word derived from the Greek ἰδιώτης, idiōtēs („person lacking professional skill”, „a private citizen”, „individual”), from ἴδιος, idios („private”, „one’s own”).[1] In Latin the word idiota („ordinary person, layman”) preceded the Late Latin meaning „uneducated or ignorant person”.[2] Its modern meaning and form dates back to Middle English around the year 1300, from the Old French idiote („uneducated or ignorant person”). The related word idiocy dates to 1487 and may have been analogously modeled on the words prophet[3] and prophecy.[4][5] The word has cognates in many other languages.

Indiferent dacă le și ne place sau nu, politic vorbind, 60% dintre noi se încadrează în această categorie. Cu alte cuvinte sunt idioți. Cauza nu este vreo tară genetică sau debilitate din naștere. În afara sferei politice suntem inteligenți și culți, avem umor și spontaneitate, dar cînd vine vorba de politică, toate aceste calități dispar. Devenim διώτης, adică „persoane private” care, culmea (!) se informează, comenteză cu miez și au opinii, dar cînd e vorba de acțiune concretă stăm acasă, rămînem în sfera noastră privată iar ideile noastre rămîn și ele simple conversații cu prietenii, la o bere.

De cele mai multe ori mi s-a răspuns la această constatare cu întrebarea: dar tu ce ai făcut?

E din start o poziție greșită. Eu nu am de ce să le cer altora socoteală în legătură cu ce au făcut, eu trebuie doar să-mi răspund în primul rînd mie la întrebarea ce am făcut?

Am făcut un proiect, pe care l-am tot depus în stînga și în dreapta și la care încă nu am primit nici un răspuns. Nu vreau să trec direct la concluzia că această lipsă de răspuns înseamnă lipsă de interes din partea adresanților. Poate n-am știut să fiu convingător, iată de ce m-am gîndit să fac public acest proiect și pe această cale, poate găsește altcineva cuvintele potrivite și oamenii potriviți pentru a-l duce la îndeplinire.

În România nu există medii locale publice – (SRTV și SRR, adică televiziunea si radioul public funcționează, cu cîteva excepțiii, doar la nivel național și regional). Propun de aceea înfiiințarea de fundații media în orașe, pentru asigurarea unui produs public de media (cel puțin audiovizual și online) care să nu fie obligat de rigorile pieții să accepte finanțare care să-i influențeze obiectivitatea. Fundația ar veghea ca nici unul dintre contribuitori să nu poată contribui cu o sumă prea mare, contribuție ce i-ar conferi un ascendent asupra celorlalți. Totodată fundația, care ar reprezenta cetățeanul și nu o anumită orientare politică ar fi garantul seriozității și a utilității publice a informației difuzate, pentru a evita manipularea prin media sau transformarea acestei industrii într-un divertisment derizoriu.

Am încercat să fac acest lucru în orașul în care trăiesc. Nu am reușit. Nu am argumente prin care să pot demonstra că propunerea mea a fost privită cu dezinteres fiindcă interlocutorii mei nu și-ar fi dorit ca un astfel de mijloc de informare să existe în plan local. Rămîne doar concluzia incapacității mele de a fi convingător.

M-ar bucura foarte mult dacă altcineva ar reusi unde eu am eșuat.

3 gânduri despre „Idiotul. Cine se ascunde în spatele lui?

Lasă un răspuns

