Anul în care am primit cadou căciula pe care ne-am furat-o singuri


Fiecare an cu descrierea şi amintirile lui.

2013 n-a fost un an bun, dar, după cum a început, nici nu a fost din cale afară de rău. Mie mi-a dăruit o revelaţie – de fapt nu ştiu dacă e cazul să-i spun aşa, poate ar fi mai potrivit să spun că întrînd ceva aer proaspăt pe fereastra deschisă (unde e fereastra aceea?) m-am trezit că poveştile care ni se spun zilnic nu sunt nici măcar de adormit copiii, sunt pur şi simplu nişte minciuni pe care noi le acceptăm dintr-o plăcere perversă de a fi minţiţi, în speranţa că ni se va îngădui şi nouă să-i minţim pe alţii într-o bună zi.

Sunt un consumator consecvent de evenimente culturale, chiar dacă în provincie ele nu au întotdeauna anvergura reală a unui eveniment, dar asta e altă poveste.

Anul acesta a fost anul în care toate aceste întîmplări pînă la urmă culturale s-au petrecut în prezenţa autorităţilor locale, recte judeţene. La prima privire nimic rău în asta, dimpotrivă, aleşii find şi ei oameni, liberi ca noi toţi, de ce să nu se bucure şi ei de dreptul la cultură aşa cum ne bucurăm cu toţii de binefacerile pe care viaţa spirituală ni le oferă în varianta ei publică, pe filieră cultural artistică?

Am început să fiu mai atent din clipa în care puterea locală, rezultată din actul democratic al votului liber exprimat, era prezentată de organizatori ca un mecena, un sponsor al culturii, căruia i se cuvin de fiecare dată mulţumiri şi laude pentru generozitatea de care a dat dovadă.

Am devenit nu doar atent ci chiar iritat, fiindcă nu am înţeles niciodată logica acestui şir de gînduri, la capătul căruia eu trebuia să văd în cutare preşedinte sau vicepreşedinte un patron generos al literelor şi artelor. N-am înţeles fiindcă nu rezulta de nicăieri că distinşii domni (sau doamne, dacă e cazul) ar fi băgat mîna (la figurat) în buzunarul propriu, chiar dacă buzunarul e la bancă iar mîna se cheamă card şi ar fi contribuit la buna desfăşurare a acelui fapt de cultură cu o sumă oarecare.

Nici vorbă de aşa ceva, dacă nu presupunem că în privinţa acestor pretinse donaţii din fonduri private s-ar fi păstrat o discreţie desăvîrşită, ceea ce mie nu-mi vine să cred, fiindcă încă nu am cunoscut un politician care să facă o faptă bună şi să nu o aducă la cunoştinţa publicului.

În continuare am constatat că nici fondurile partidelor pe care le reprezintă aceşti domni (sau doamne) nu au fost implicate în vreun fel în sponsorizarea faptei de cultură, respectivii trezorieri nefiind solicitaţi să rupă din banii de cotizaţii pentru binele culturii locale (judeţene).

Aşa am ajuns foarte repede la concluzia că de fapt generozitatea de care vorbesc într-una organizatorii şi – sau moderatorii e de fapt bazată pe banul public, care după cîte ştim provine de la noi toţi şi ar fi bine să fie cheltuit în folosul nostru, aşa că în concluzie nu s-a întîmplat nimic neobişnuit, în orice caz nu s-a produs un gest care să merite mulţumiri din partea cuiva, inclusiv a organizatorilor, decît dacă aceştia ar avea de gînd să mulţumească plătitorilor de taxe şi impozite pentru faptul că şi-au plătit dările la timp şi au mandatat, prin votul lor nişte oameni iubitori de cultură care îndeplinesc corect mandatul încredinţat.

Nu ştiu cît timp va mai continua acest obicei, nu ştiu dacă rostitorii de mulţumiri o fac din obedienţă, din linguşeală sau pur şi simplu pentru că aşa au rămas de pe urma îngheţului, cînd au învăţat că pentru orice trebuie să mulţumeşti partidului. Ştiu în schimb că un lider adevărat ar trebui să refuze astfel de ploconeli, dacă mai dă 2 bani pe democraţie şi nu e şi el nostalgic după anii cînd toată naţiunea trimitea telegrame ulterior împuşcatului.

Sărbători fericite, dragi contemporani!

Un gând despre „Anul în care am primit cadou căciula pe care ne-am furat-o singuri

Lasă un răspuns

