Tu faci parte din sistem?


Răspunsul corect, chiar dacă te surprinde, este: DA.

Din moment ce sistemul îţi reglementează funcţiile sociale, indiferent dacă le consideri importante sau lipsite de importanţă, faci parte din sistem. Eşti, poate că asta te va surprinde şi mai mult, chiar unul din beneficiarii sistemului.

Sistemul te protejează de pildă de cel care te înjură pe FB, promiţăndu-ţi că îţi face o serie de chestii nu tocmai plăcute. Atîta timp cît sistemul e funcţional, acele ameninţări rămîn la nivelul verbal, o defulare a unui paranoic oarecare. Ce îl împiedică să treacă la fapte?

Respectul pentru sistem. Probabil sistemul nu s-ar dovedi foarte performant dacă humanoidul căruia i s-a pus pata pe tine ar veni noaptea pe la trei, cu cîţiva gealaţi şi după ce ţi-ar sparge uşa te-ar „aranja” şi pe tine de o manieră care să facă intervenţia de urgenţă a celor de la SMURD o chestiune de viaţă şi de moarte.

Cine ştie cînd şi dacă sistemul ar întreprinde ceva, probabil nişte dosare s-ar plimba cîţiva ani de zile şi dacă individul nu e plin de bani, e de crezut că s-ar alege şi cu vreo pedeapsă, nu tocmai menită să-l sperie pentru restul vieţii.

Toate acestea s-ar întâmpla oricum după comiterea faptei, nicidecum nu ai de ce să te aştepţi la vreo acţiune preventivă din partea sistemului şi totuşi, uşa ta rămâne intactă iar somnul tău e tulburat eventual de nişte coşmaruri, pe bază de mâncăruri tradiţionale şi nu de acte de vandalism nocturn. Motivul, cum am scris mai sus e respectul faţă de sistem, al cărui beneficiar eşti.

Nu are rost să-ţi închipui că m-am apucat să laud sistemul. Orice om normal e nemulţumit de sistem, dar nu se consideră deasupra sistemului. Asta se adresează în primul rând acelor făţarnici care îşi închipuie că ei sust mai buni decît sistemul fiindcă nu profită grosolan de pe urma sistemului. Nu toţi sunt făţarnici, unii sunt de-a dreptul proşti crezînd că lumea în care trăiesc şi propria lor persoană sunt de pe planete diferite.

În 89 am făcut prostia colectivă să credem că dacă i-am împuşcat pe Ceauşeşti am terminat sistemul, în timp ce sistemul a continuat să trăiască în noi şi după 24 de ani ne surprinde cît poate fi de vioi şi de răspîndit, poate chiar mai vioi decît în vremea în care era literă de lege. De fapt, atunci strigam lozinci de laudă (unii le şi semnau) şi înjuram în barbă, azi înjurăm în gura mare (porţia de libertate) şi în adîncul sufletului nostru suntem pe zi ce trece mai conformişti, încît cei de la propagandă, din pecere, ar fi mândrii de noi.

Eu tot sper că într-o zi vom bea o cafea zdravănă şi ne vom dezmetici, ne vom da în sfîrşit seama că avem guvernul pe care noi l-am votat, parlamentul pe care noi l-am ales şi că ţara asta şi democraţia arată aşa cum ni le facem noi, degeaba tot căutăm vinovaţi şi terorişti de la polul nord pînă la polul sud.  Sper că ziua aceea va fi ziua în care să nu-l mai aşteptăm nici pe mesia, nici americanii sau ruşii sau chinezii, să fie ziua în care ne vom uita împrejur şi vom spune: ăştia suntem. Puţini, dar nu incapabaili, dacă vom accepta să ne comportăm ca o naţiune şi nu ca o gaşcă, care mai bine să piară decît să nu fiu eu şef.

Recitesc aceste rînduri şi îmi dau seama că am scris un adevărat manifest. Sper să nu consideraţi că am luat-o razna. Dacă totuşi credeţi că ar trebui să merg la doctor, asta e.

8 gânduri despre „Tu faci parte din sistem?

  1. După ce am citit postarea dvs. înclin să cred că eu sunt cel care ar trebui să merg la medic. La oftalmolog. Fiindcă se pare că nu am o percepţie acurată asupra a ceea ce văd în jurul meu. Fiindcă, deşi îmi creşte tensiunea când văd lunar cu cât contribui la asigurările de sănătate, atunci când este cazul, sunt tratat de parcă nu aş face parte din sistem. Pe strada mea – o stradă care numără cam 40 de case, au fost sparte începând din toamnă mai mult de o treime. Unele noaptea, altele ziua în amiaza mare. Probabil de către oameni care ori n-au aflat că sunt parte a unui sistem ori n-au niciun respect pentru acesta. A venit sistemul, le-a murdărit oamenilor pereţii şi mobila cu praf de ridicat amprente (cică dispare doar după două mâini sănătoase de var), le-a explicat că-i sărăcie şi că asta a scos hoţii „la produs” mai mult ca înainte, ia pus să dea declaraţii despre bunurile furate şi … n-a reuşit să prindă măcar un singur hoţ. Eu unul sunt liniştit. Doi bani nu dau pe faptul că hoţii respectă sau nu sostemul. Cu siguranţă faptul că am fost ocolit dovedeşte faptul că hoţii îmi respectă câinele. Ce chestie… Câinele meu pare să fie mai tare ca sistemul…
    Şi aş mai putea contiunua cu exemple care să vă dovedească faptul că aţi folosit termenul „sistem” într-un context greşit. Fiindcă e drept, există un sistem. Doar că eu, şi mulţi alţii asemeni mie, nu facem parte din el.

    Apreciază

      1. Eu am veleităţi de soldat. Hai, fie, sergent că am vreo opt ani de şcoli militare. 😆 Şi sunt un bun soldat. Oricât m-am căutat însă în tolbă, n-am dat peste bastonul de mareşal. Mi l-o fi furat careva. Sau, că tot mi-am adus aminte de „frumoşii” ani petrecuţi sub arme, mi l-a completat.

        Apreciază

  2. Opinia mea e că sunt mai multe sisteme și fiecare face parte măcar dintr-unul, criticându-le pe celelalte. Mai greu este să ne observăm mentalitatea, care, deși e asemănătoare cu a majorității, nu o percepem așa cum ar trebui.

    Apreciază

Lasă un răspuns

