Când tema de vineri se transformă în teamă…


Primesc pe mail:

COMUNICAT DE PRESĂ

 ZILELE „MATEI VIŞNIEC”

ediţia a II-a

Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud vă invită vineri, 6 iunie 2014, orele 19 la Sinagoga Bistriţa la o întâlnire cu marele dramaturg, poet prozator, eseist Matei Vişniec, oaspete al Bistriţei după 20 de ani. Se va lansa cartea „Negustorul de începuturi de roman” şi se va prezenta spectacolul „Cabaretul cuvintelor” susţinut de compania teatrală „Umbral” din Franţa, cu traducere instantanee in limba română. Spectacolul de la Bistriţa încheie o suită de multiple spectacole, colocvii, dialoguri cu publicul, lansări de carte, conferinţe derulate în perioada 30 mai – 6 iunie 2014 în mai multe oraşe din Bucovina ( şi Bistriţa ) sub genericul „Zilele Matei Vişniec”.

Spectacolul se adresează tinerilor, elevi şi studenţi, dar şi publicului larg de orice vârstă, textele semnate de Matei Vişniec fiind receptate şi apreciate de toţi cei care intra în contact cu opera acestuia.

Matei Vişniec. Poet şi dramaturg român, membru al Uniunii Scriitorilor din România din 1984, unul dintre cei mai importanţi autori dramatici ai momentului şi una din vocile cele mai subtile pe care le auzim astăzi în Europa, Matei Vişniec s-a născut în Bucovina, la Rădăuţi, în 1956. Aurmat şcoala primară, ciclul elementar şi liceul la Rădăuţi, apoi Facultatea de Filosofie şi Istorie a Universităţii Bucureşti, iar din 1987 s-a stabilit la Paris. Majoritatea operei sale, poezie, proză scurtă, roman, teatru, teatru poetic, eseuri, a văzut lumina tiparului în Franţa şi în România. Piesele care-i poartă semnătura sunt jucate în peste 40 de ţări şi traduse în peste 20 de limbi. Din 1990 este jurnalist la Radio France Internationale – Secţia Română. În 2009 Matei Vişniec a primit Premiul European acordat de Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici din Franţa (SACD) pentru întreaga sa activitate. În România i s-a decernat Premiul pentru Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor (de mai multe ori), Premiul UNITER şi Premiul pentru Dramaturgie al Academiei Române.

Matei Visniec - Teatru 2

Zilele Matei Visniec - Teatru

La aşa un rendezvous (copy-paste ca să nu greşesc) unul ca mine (habar n-am de franceză şi cu toate că am o fiică cu care mă înţeleg foarte bine şi care trăieşte de un deceniu şi jumătate la Paris, n-am reuşit un upgrade în intelectual) nu poate merge nepregătit. Un fost jurnalist îşi păstrează reflexele (chiar şi slăbite de uzură), am încercat aşadar pe surse: link1, link2, link3,… ultimul m-a făcut ceva mai deştept, dacă cineva va face greşeala să-mi ceară un interviu (nu cred că va avea vreun motiv plauzibil) – voi începe cu yes,… (că atâta limbă străină ştiu şi eu). Să nu vă închipuiţi că m-am trasformat la senilitate în păşunist. N-am avut niciodată stofă pentru aşa ceva. De fapt vreau doar să spun că îmi pare bine că Matei Vişniec s-a deprovincializat, luând o hotărâre benefică pentru cariera şi viaţa lui încă de prin anii 80, hotărâre pe care eu n-am fost în stare să o iau nici după 90 (şi atunci la ce mi-a folosit limba engleză?). Vă promit un follow up, M.V. recepţionat de un provincial. Nu vă va folosi la nimic, dar poate vă amuză. Weekend plăcut!

7 gânduri despre „Când tema de vineri se transformă în teamă…

  1. Matei Vişniec e apreciat, admirat si respectat aici în „Galia”, ca si Radu Mihaileanu… 🙂 nu-i de loc o noutate sau o consolare sa va confirm ca multi români care dupa 90-92 au sperat ca… iar de-atunci regreta amarnic! 😦


    aha, deci fiica dvs e… pariziana, ceci explique cela… 🙂 o dupa-amiaza senina, afar’ si-n gânduri…

    Apreciază

      1. 🙂 avec plaisir, Monsieur! btw, whatever fits you, will fit me, as well… 😉 si-apoi, românii nu s-au nascut doar poeti, ci si… poligloti! 🙂

        Apreciază

Lasă un răspuns

