Perversiunile unui scriitor: fascinaţia lumii de dincolo


Prima descoperire importantă pentru mine am făcut-o la vârsta de 8 ani. Atunci am luat pentru întâia oară în mână un aparat de fotografiat şi obiectul acela m-a fascinat o viaţă întreagă, până în ziua de azi.

ZeisboxEra un aparat foarte simplu Agfa Box, pentru mine însă era poarta spre o altă lume. Din ziua aceea universul meu s-a împărţit în două cel de dincoace şi cel de dincolo de obiectiv. Evident că mă interesa universul de dincolo, construit din umbre şi griuri, uneori clar, alteori mişcat, expus greşit sau luminat nepotrivit.

Pentru mine conta un singur lucru: faptul că acel univers de dincolo de lentile nu apărea în prima fază decât iniţiaţilor, adică celor care aveau acces în laborator.

Norocul a fost de partea mea şi foarte repede am ajuns în locul dorinţelor mele, camera obscură, iluminată fantomatic cu lumină verde, pentru negative şi cu lumină roşie pentru pozitive. Tăvile cu substanţe, care aveau un miros specific, jocul de lumini şi umbre al aparatului de mărit, ceasul de expunere cu ţăcănitul său discret, sticlele cu etichete pentru revelator şi fixator, tancul de developat filme şi dibăcia necesară să strecori filmul pe melcul din interiorul tancului erau pentru mine cele mai fascinante lucruri din viaţă.

În laborator pierdeam noţiunea timpului, nu-mi era niciodată foame, sete şi nu simţeam oboseala. A fost primul pact pe care l-am încheiat în viaţa asta, nu ştiu cu cine l-am încheiat, fiindcă aparatele nu mi-au spus niciodată de partea cui sunt.

12 gânduri despre „Perversiunile unui scriitor: fascinaţia lumii de dincolo

  1. Exact un asemenea aparat a fost primul aparat fotografic al tatalui meu. El avea asemenea preocupari. Eu niciodata nu mi-am depasit conditia de simplu privitor de poze… Cunosc tainele unui laborator, care insa nu-mi starnesc nici un fel de nostalgie…La varsta aceea de care amintesti tu eram atras de astronomie, imi construiam lunete (din lentilele aparatului de marit din laborator), pana cand am fost in masura sa-mi procur o luneta profesuonista…Multe seri, nopti…exploram cerul plin de taine, de mistere de nepatruns… decat poate cu imaginatia…

    Apreciat de 1 persoană

  2. Aparatele au fost întotdeauna echidistante. La fel ca şi armele. Numai omul a decis în ce scop – benefic ori malefic – să le folosească. Inventatorul nu poate fi tras la răspundere pentru faptele utilizatorului.
    Dar ce ne facem în ziua de azi cînd utilizatorul primeşte un glonţ în cap pentru fapte bune sau premii pentru cele rele…?

    Apreciat de 1 persoană

      1. Din păcate, în astfel de cazuri nu vine prompt, ca la restaurant sau ca facturile la utilităţi, ci după (zeci de) ani în care „eroii negativi” şi-au făcut de cap, şi-au trăit „gloria”, au distrus ce era de distrus şi nici nu mai contează dacă-şi achită nota.

        Apreciază

  3. Chiar…”întotdeauna”…?! Ca si tancurile, ca si rachetele nucleare, balistice, cu napalm, kalasnikoavele, grenadele, tunurile, katiusa…inventatorii acestota le-au conceput pentru a fi utilizate in lupta cu extraterestrii ?

    Apreciază

  4. Cred că, în primul rând ne luptăm cu noi înșine, abia mai apoi cu ceilalți. Dar lupta cu noi înșine este una ce nu are sfârșit, căci și de ne-am găsit drumul, tot mai căutăm în noi înșine un alt drum de urmat, către un altceva, către altcineva, …
    Cu fotografia m-am jucat și eu în tinerețe, primul aparat ținut în mână a fost tot o cutie din aceasta minunată, dat prima experiență completă a fost un Smena. Atunci am realizat o superbă imagine a unui copac. Am primit aprecieri la acea vreme, pentru unghiul din care am reușit să-l „văd”, am și acum în minte imaginea, dar din păcate fotografia aceea s-a rătăcit și s-a pierdut.
    Acum nu mai fac decât să cochetez cu un aparat foto compact, bineînțeles electronic, acesta fiind tributul plătit comodității mele.

    Apreciază

Lasă un răspuns

