Cum am ajuns duşmanul democraţiei


brai04Einstein a scris:  cea mai mare greşeală pe care o comitem e să facem acelaşi lucru de mai multe ori, aşteptând rezultate diferite. Nu cred că-l poate contrazice cineva cu argumente.

La ora actuală, există un public interesat de fotbal şi un public interesat de politică. În fotbal, publicul activ se numeşte galerie şi se manifestă ca atare. Web-ul e plin de ilustraţii, de la capete sparte la jandarmi cu scuturi. Cu toate acestea, galeriile din fotbal mi se par mai raţionale. Ele nu aşteaptă de la echipele lor decât un singur lucru: să-i bată pe adversari, dacă se poate la scor. Restul e pe cheltuiala, pielea şi cazierul suporterului.

Publicul interesat de politică se numeşte simpatizant sau susţinător. Nu intră în această categotie cel care face politică din interes, adică urmăreşte o funcţie, o autorizaţie, o graţiere, o muşamalizare. Aceste persoane sunt asimilabile tehnicienilor din fotbal, de la antrenori la maseuri sau şoferi. Eu vorbesc de cetăţenii care cred că fac politică din conştiinţă.

Pe ei nu-i mai înţeleg. De ce să-mi bat capul cu alegerile, de ce să mă agit cu presupunerile cine câştigă şi cine pierde, atâta timp cât nici unuia din actorii scenei politice, câştigător sau perdant, nu-i pasă de mine, nu i-a păsat vreodată şi nici nu-i va păsa, cu excepţia situaţiei în care are nevoie de mine, spre exemplu ca să mă duc până la secţia de votare, să ştampilez corect un buletin în dreptul numelui lui şi să-l las în urnă.

Iată cum am ajuns duşmanul democraţiei. Această atitudine, cu toate că mi se pare cea mai firească cu putinţă, nu este acceptată. Taberele combatante, radicalizate în perioadele de campanie, vor înfiera aceste rânduri, atribuindu-mi evident gânduri ascunse, tendinţe conspirative sau, dacă acestea nu ţin, cel puţin lipsă de civism. Indiferenţii îmi vor spune că nu-i interesează, că încerc doar să atrag atenţia, că vreau notorietate (?) – nu ştiu cine şi-ar dori notorietate în România de azi, unde singura ei formă este notorietatea negativă?

Nici acest fapt nu e nou, îmi prind bine învăţămintele din vremea răposatului. Nici atunci nu era bine să ai, fiindcă te întreba lumea de unde ai şi mai devreme sau mai târziu o încurcai, după cum nu era bine nici să nu ai, fiindcă atunci răbdai.

Dilema românească e greu de înţeles pentru cineva care nu a trăit aici. În felul lor aveau dreptate cei cu salamul cu soia.

Uite că am ajuns şi defetist. Mai bine mă opresc aici. Oricum, tot ce scriu se poate folosi împotriva mea.

10 gânduri despre „Cum am ajuns duşmanul democraţiei

      1. Te …razgai…Stii prea bine, ca si mine de altfel cand mi-am pus aceiasi problema…ca ne-am ASUMAT destinul… Nu fac caz…dar chiar daca n-as fi considerat o lasitate sa fug din fata unor provocari …deloc intamplatoare, cum NIMIC nu este intamplator, eu chiar iubesc aceasta tara,…O spun fara „urma” de patriotism…de nationalism, de „datorie fata de strabunii care…asa si pe dincolo…
        Sunt convins ca as fi iubit oricare tara in care m-as fi nascut…Doar pamantul este rotund si numai nebunia noastra ne-a facut sa credem ca este ceva al „nostru”…in afara sufletului…Amerindienii erau amuzati, cu toate ca au platit scump, atunci cand veneau „albii” sa le cumpere pamanturile…Ei nu-si imaginau ca pamantul poate fi …posedat. Noi APARTINEM vremelnic pamantului…acesta NICIODATA nu ne poate apartine cu adevarat…

        Apreciat de 1 persoană

  1. Dilema romaneasca …Nu-mi place politica ..insa viata ne obliga sa o acceptam . Inteleptul cauta prin gandurile nebunului ..Exista o actiune si o reactiune . Si cine este nebunul ? Si cine este inteleptul ? De partea cui ne aflam…..?

    Apreciat de 1 persoană

  2. Zic ca tot Einstein a definit relativitatea si a ajuns la concluzia ca intotdeauna vor interveni variabile pe parcursul unui eveniment ce nu pot fi controlate de observator . Astfel ca oricat am incerca sa facem lucrurile la fel, ele pot degenera in altceva si sa aiba final diferit .

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

