Prima bătălie câştigată de cititor


afis_fill
Am avut cândva tupeul să mă prezint „cititor”. Toţi cei prezenţi acolo erau „scriitori”. Mi s-a părut sinistru să se întâlnească atâţia scriitori între ei şi să nu-i bage în seamă nici un cititor. Aşa că, atunci când am fost prezentat şi eu „scriitorul Z.D.” am insistat să precizez: nu sunt scriitor, dar mă declar cititor. Am sperat să sugerez că rostul scriitorului până la urmă e cititorul sau nu este de loc. Am rămas cu speranţa, pe care o mai cultiv şi azi, grijuliu, aşa cum te ocupi de glastrele cu flori din balcon. Încăpăţânarea mea pare să dea primele roade, organizatorii anunţă intenţia „să dezvolte o relație dinamică între cititori și scriitori prin evenimente care pun cititorul pe o poziție de forță”. Ura!!! am strigat în interiorul meu răvăşit de amintiri, unde se strâmbau atâtea cadre, scene şi personaje pe care nu mai e cazul să le amintesc. „Timp de trei zile, prin intermediul dialogului cu cititorii și al lecturilor de proză scurtă, punem în discuție ideea literaturii care creează în primul rînd o comunitate de cititori, în care narativitatea, interpretarea și regimul ficțional apar ca dimensiuni esențiale ale vieții cotidiene” mai spune invitaţia pe care am primit-o pe mail. Mărturisesc nerăbdarea de a cunoaşte comunitatea de cititori, sper să-i văd, aud – nu cer mai mult. Peste 56 de ore voi afla.

3 gânduri despre „Prima bătălie câştigată de cititor

  1. A pune de acord oferta cu cererea sună mai degrabă a demers de marketing. Lăsînd însă deoparte ideea asta, mă gîndesc că poate ar fi important ca scriitori să-şi imagineze cam care ar fi impactul operelor lor peste generaţii şi să se ocupe a crea ceva durabil, mult mai important decît „un cent per carte vîndută” sau oricare ar fi profitul imediat. Sau asta sună prea idealist şi utopic…?

    Apreciat de 1 persoană

      1. Cu un singur lucru sînt de acord: agenţi sînt destui şi sînt foarte discreţi. 😉

        În rest n-ar strica o întrebare sinceră a scriitorilor către sine: „O să-şi amintească cineva de mine peste cinci ani? Dar peste o sută?” Răspunsul e dat de valoarea intrinsecă a operelor, nu de abilitatea intermediarilor.

        Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

