O. Pecican în căutare de cititori. Unde cauți… ?


Aceasta e o opinie de fost jurnalist, luați-o ca atare

Cititorii sunt de fapt cumpărătorii – e simplu. O persoană care intră în librărie și cumpără o carte probabil e un cititor. Din păcate nu am văzut (de vină poate fi ignoranța) studii cu privire la așteptările cititorilor, încercările editurilor sunt timide, dialogul cu cititorul e sporadic și nesemnificativ. În media se plătesc bani grei pentru studii de audiență. Dacă știți de un astfel de studiu, vă rămân recunoscător dacă mi-l semnalați. Nu poți face presă fără audiență. Cu literatura cum rămâne?

Nu vreau să fac teorie. Întreb: câți scriitori trăiesc din scris? Cât încasează un scriitor pe un roman? Unde sunt listele cu vânzările?

Din păcate se scrie din orgoliu, din dorința de a spune că ești scriitor, eventual membru al Uniunii (care dă ceva spor la pensie, deci devii scriitor când spui adio vieții active), sau al Ligii (care dă ceva diplome pe post de premii, bănuiesc la paritate cu cotizația), la „lansare” vin prietenii și colegii de cenaclu, important e protocolul – de unde aduci vinul, cine se ocupă de catering… n-are rost să continui să descriu întâmplări pe care le cunoaște toată lumea.

Și atunci, Ovidiu dragă, de unde cititori? De ce să mă duc până la librărie (dacă stau la oraș și mai găsesc una), când până și scriitorii stau toată ziua pe FB?

Reclame

9 gânduri despre „O. Pecican în căutare de cititori. Unde cauți… ?

  1. In nici o epoca scriitorii sau artistii importanti nu au putut trai din munca lor. Aproape toti au fost recunoscuti postum iar existenta au dus-o la limita subzistentei. Astazi se promoveaza scrisul facil si se sustine literatura de consum cu titluri bombastice. Sau la cealalta extrema, un scris atat de incalcit incat tu, cititorul de rand te consideri prea putin pregatit pentru un asemenea text maret. Asa ca taci si zici ca toti ceilalti: este minunat de ermetic. Hai ca m-am starnit. :)))) Nu cred ca artele pot fi sustinute de o tara si de un guvern condus de o doamna care a citit doar copertile de manuale scolare.

    Apreciat de 3 persoane

  2. Buna, Zorin! (Ce nume!? Adica e fain!)
    Nu traiesti din arta si nuci din scris. Faci arta si scrii in timpul liber, daca-l ai, in rest daca n-ai un venit cat de cat, nu-ti poti cumpara materialele de lucru. Care materiale sunt al dracului de scumpe! Exemplu: un tus special, sharpie, face cam 5 $.
    Numai bine!

    Apreciat de 1 persoană

  3. Ca si in toate pe lumea asta, cred ca exista o varietate mare de scriitori si de cititori, mai bine zis de asteptari din partea fiecaruia. Eu, ca cititor, am asteptarile mele, dar in aceleasi timp imi place sa cred ca incep actul citirii cu o niscaiva despuricare de preconceptii. Te asezi in stare receptiva si astepti ca miracolul citirii sa te gadile, sa te enerveze, sa te bucure sau, pur si simplu sa deschida canale de comunicare intre tine si intentiile (sau ce percepi tu din intentiile) scriitorului.

    Cred ca cititul e un proces care, prin transpunerea intentiilor scriitorului peste disponibilitatile si capacitatile cititorului, afecteaza chimismul celui din urma. E o transformare, care va sa zica. La extrem, poate chiar si o sublimare dintr-o stare afectiva in general indusa de cotidian si vietuire inspre ceva vizibil (ar trebui sa zic simtibil) diferit, cunatificabil diferit. Poti sa pui degetul pe simtirea aia lasata la sfirsitul cartii, o poti impacheta in staniol sau ziar, ii poti pune o eticheta si o poti raftui (exista verbul asta – a pune pe raft?!)

    Ca atare, noi, cititorii, le datoram scriitorilor aceasta transmutare dinspre noi insine spre altceva-ul care ne poate zidi, destrama sau ameliora. Cum singura constanta e schimbarea, tonul pe care ni-l dati dumneavoastra, scriitorii, in eterna noastra cautare de habarnisme mantuitoare, e edificator si esential in formarea noastra ca …Dumnezeu stie ce! Dar conteaza si pentru multi, conteaza mult. Orice zid are crapaturi, orice scara scartie (Ioan poate depune marturie) si orice poteca se bifurca, dar adierile pe care le luam cu noi din fiecare dintre paginile lasate ca mana spiritovniceasca (nici asta nu exista, nu?!) ne muta cirma spre destinatii care ne imbogatesc. Si cum nu destinatia e importanta ca virgula calatoria, va multumim afectuos ca ne puneti in traista.

    Si numai cine nu cauta, nu gaseste…. cred.

    Apreciat de 1 persoană

  4. Cărţile sunt citite de catre cei care chiar le inteleg conţinutul.
    In „online” ca să ai cititori mulţi, trebuie să le scrii scurt şi pe inţelesul lor, pentru că işi pierd repede concentrarea. Eventual pui o poză. Ai să primeşti mii de „like-uri” , cum se obişnuieşte mai nou.
    O reţetă a succesului unui roman? Şochează prin conţinut şi asigură-i o publicitate violentă. Il vor cumpăra mulţi chiar fără să îl citească.
    Faima unui scriitor poate fi direct proporţională cu numărul de cărţi vândute. Căştigul material, pe de altă parte, cu preţul lor. Şi faima şi banii sunt usor de obţinut dacă ai editorul si/sau editura ta. Insă atunci nici faima nici banii nu rezistă în timp. Dar ce rezistă? Cine mai citeste sa spunem… Dostoievski ?

    Apreciază

  5. Câțiva „postrevoluționari” au pus mâna pe revistele Uniunii Scriitorilor. Sunt textierii, criticii. Scriitorii au fost dați afară din redacții. Textierii decid cine e valoros sau nu. Totul este la îndemâna unui grup restrâns de textieri care se publică între ei. Își dau premii. Scriitorii sunt în umbră și exilați. Și e vorba de reviste ale Uniunii, finanțate, mai nou, de stat. Se plătește foarte bine un articol. Dacă ai patru articole pe lună, asta echivalează cât o pensie. Domnii aceștia sunt bogați. Sunt câțiva arbitri care fluieră echipele de scriitori. Deobicei acești arbitri nu au harul creației. Îi ignoră pur și simplu pe cei care fac beletristică. Probabil corupția a pătruns și în acest domeniu. Să le dăm bani casă ne recunoască?

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s